Historia certyfikatu SSL

Rok 1994 był przełomowy dla bezpieczeństwa danych użytkowników sieci internetowej. To właśnie wtedy firma Netscape stworzyła protokół SSL (Secure Socket Layer) służący do szyfrowania informacji przesyłanych między komputerem użytkownika a serwerem. Certyfikat SSL bardzo szybko zyskał na popularności nie tylko dzięki gwarancji bezpieczeństwa danych, ale również dzięki łatwości w instalacji i w obsłudze.

 

Żyjemy w dobie Internetu. Rezerwacje biletów lotniczych, zakupy, bookowanie noclegów w hotelach, a nawet rejestracja do lekarza – to wszystko możemy dzisiaj zrobić nie wychodząc z domu. Swoje dane zostawiamy także na różnych portalach społecznościowych, gdzie dzielimy się ze znajomymi ważnymi chwilami. Zdecydowana większość naszej aktywności w sieci sprawia, że certyfikaty SSL obecnie stanowią podstawę funkcjonowania witryn oferujących usługi związane z płatnościami elektronicznymi, sprzedażą internetową czy przetwarzaniem danych osób korzystających z serwisu.

 

Dlaczego certyfikat SSL jest taki ważny?


Protokół SSL daje jasny sygnał użytkownikom, że ich dane są chronione, a korzystanie z witryny nie stanowi dla nich zagrożenia. Certyfikat zabezpieczający domenę jest wybierany przez wszystkie instytucje i firmy, dla których bezpieczeństwo poufnych danych jest priorytetem.

 

Certyfikaty SSL zabezpieczają przesyłane wiadomości szyfrując je za pomocą specjalnych algorytmów, które ukrywają ich treść przed osobami trzecimi. Z kolei strony internetowe nieposiadające zabezpieczenia przesyłają dane między komputerem użytkownika a serwerem w otwartym tekście, a więc łatwym do przechwycenia. Nasze poufne informacje bez problemu mogą wpaść w niepowołane ręce i przysporzyć nam wielu kłopotów nie tylko w świecie wirtualnym, ale również rzeczywistym. Właśnie dlatego tak ważne jest, by strony, które odwiedzamy i pozostawiamy w nich poufne informacje były szyfrowane.

 

W jaki sposób działa certyfikat SSL?


Zabezpieczenie protokołem SSL opiera się na dwóch zasadach – szyfrowania informacji oraz uwierzytelniania. Szyfrowanie zapewnia integralność poufnych danych i uniemożliwia odczytanie treści przez osoby trzecie. Uwierzytelnianie z kolei generuje cyfrowe klucze (klucz prywatny i klucz publiczny), które komunikując się ze sobą pozwalają na szyfrowanie oraz odszyfrowywanie przesyłanych informacji. Po zgłoszeniu nawiązania połączenia szyfrowanego SSL następuje weryfikacja kluczy cyfrowych, host odpowiada certyfikatem i nawiązuje bezpieczne połączenie.

 

Jak rozpoznać witrynę z certyfikatem SSL? To bardzo proste. Pierwszym elementem świadczącym o zabezpieczeniu strony WWW jest widoczna w protokole hipertekstowym końcówka „s” (https://). Bardzo często oprócz tej końcówki na pasku adresu możemy zobaczyć kłódkę – to również świadczy o zakupieniu przez witrynę certyfikatu SSL. O najwyższym stopniu bezpieczeństwa świadczy zaś pasek adresu w kolorze zielonym. Z tego ostatniego rozwiązania korzystają przeważnie firmy z branży finansowej świadczące usługi płatności elektronicznej oraz banki.

 

Czy warto posiadać certyfikat SSL? Poza gwarancją bezpieczeństwa, która jest priorytetem i jego główną zaletą, certyfikat SSL pozytywnie wpływa na pozycjonowanie – strony z protokołem https są wyżej w rankingu wyszukiwań Google niż te nieposiadające zabezpieczenia.

 

Warto zwrócić też uwagę na to, że SSL jest niezawodną ochroną, która do tej pory nie została w żaden sposób złamana. Dzięki kluczowi AES nawet po przechwyceniu ruchu na stronie szczegółowe dane są niemożliwe do odszyfrowania.

 

Certyfikaty SSL potwierdzają autentyczność strony, a co za tym idzie pomagają budować zaufanie użytkowników do witryny. Osoby korzystające z danego serwisu mają pewność, że przesyłane przez nich dane trafią do właściwego odbiorcy.

 

Posiadanie certyfikatu SSL jest także wymagane przez normę wydajności Payment Card Industry Data Security Standard oraz...Facebooka! Chcąc wprowadzić płatność kartą kredytową w swoim sklepie internetowym lub zintegrować go z jednym z największych portali społecznościowych niezwykle ważne jest, by pamiętać o zabezpieczeniu danych swoich Klientów.

 

Bez względu na to, czy prowadzisz mały sklep internetowy, czy zajmujesz się sprzedażą na szeroką skalę, warto zainwestować w certyfikat SSL. W oczach potencjalnych Klientów pokażesz się jako poważny przedsiębiorca, dla którego bezpieczeństwo poufnych informacji jest priotytetem.